1973 – 2023 = 50 jaar samen ondernemen

trouwe Editie-lezers – en zijn we dat niet allemaal ? 😉 – hebben allicht het artikel ontdekt waarin het 50-jarig bestaan van de Sint-Gillisse ondernemersvereniging. Verkén Sint-Gillis, opgericht als Handelscentrum Sint-Gillis in 1973 bestaat een halve eeuw en verdient dus alle aandacht!

op het kerkplein zetten deze “jubileum-vlaggen” het 50-jarig bestaan van Verkén in the picture!

“Vijftig jaar ’Handelscentrum Verkén’ in en voor Sint-Gillis”

Ook in Sint-Gillis voelden zelfstandigen begin van de jaren zeventig de noodzaak om zich te verenigen. Onder impuls van optieker Maurice Vander Cruyssen en Robert De Wolf van Wolfkens Kleding werd op 14 januari 1973 de vzw Handelscentrum opgericht. Voorzitter werd Robert Vander Cruyssen.

Foto in het Oud-Gemeentehuis van Sint-Gillis bij de oprichting van VZW Handelscentrum Sint-Gillis in 1973:

Zittend (links-rechts): Karel Verheyden, Robert De Wolf, Annie Hoornaert-Maes (toenmalig Schepen van Middentand), Maurice Vander Cruyssen en Luc De Wolf.

Staand(links-rechts): Julien De Ridder, Jef Broothaerts, Yolanda Benoot, Guido Michem, Herman Michem, Yvette Stassyns, Julien De Wolf, Louis Landuyt, Jozef Calis, Freddy Boon, Marcel De Wolf en Pieter De Wit.

De nieuwe vereniging was een instant succes! Bijna alle handelaars van Sint-Gillis sloten zich aan bij de nieuwe handelsvereniging.

Naast een vrijdagavondmarkt werd er dat eerste jaar al een eindejaarstombola georganiseerd met maar liefst 150.000 frank aan prijzen. De eindejaarsactie zou een enorm succes worden. De volgende jaren kwamen er kerstboomacties, braderijen, kerst- en Driekoningenzingen en vele andere activiteiten zoals de jaarlijkse samenwerking met het Bloemencorso. Louis Landuyt en Erik de Bruycker werden de volgende voorzitters tot het Handelscentrum in 2017 een volledige transformatie onderging. Onder voorzitterschap van Peter Meyers trad een nieuw bestuur aan dat de naam Handelscentrum wijzigde in ‘Verkén Sint-Gillis’. Een pracht van een woordspeling op het verkennen van handelszaken en tevens op het varken van Sint-Gillis dat het nieuwe logo werd.

Tegelijk werd de ‘look’ aan de tijd aangepast en werd de doelgroep van winkeliers uitgebreid naar speciaalzaken, diensten en gespecialiseerde vaklui. Vandaag kent elke Sint-Gillissenaar ’Verkèn Sint-Gillis’. De vereniging steunt en promoot het lokaal ondernemerschap en zorgt ervoor dat Sint-Gillis een bruisende gemeente is en blijft. Na vijftig jaar is ‘Verkèn Sint-Gillis’ niet alleen de oudste maar ook de best georganiseerde handelsorganisatie van Groot-Dendermonde.

BOVEN: artikel uit 1999 met de toenmalige voorzitter van het Handelscentrum die zich met de vereniging sterk inzette om de wegenwerken in het centrum van Sint-Gillis vlot te laten verlopen

Het logo van de ondernemersvereniging wijzigde in die 50 jaren enkele keren van logo:

Ook eind november 2021 verscheen er al een mooi artikel over de huidige werking en doelstellingen van Verkén Sint-Gillis.   Enkele van onze bestuursleden aan het woord kwamen.  Voor diegenen die het artikel gemist hebben, je kan het hier nalezen…

“De lokale handel hier is springlevend, maar vraagt
blijvende steun en aandacht”

Sint-Gillis – Als grootste deelgemeente blijkt Sint-Gillis ook over de oudste en best gestructureerde handelsorganisatie van Groot-Dendermonde te beschikken. uverkén” verwijst niet alleen naar het varken op de vlag en in het logo van Sint-Gillis, de
organisatie geeft met haar naam ook de boodschap aan de consument om de lokale handel te verkénnen”. Want er is meer lokale handel dan je denkt. Met succes … Sint-Gillis groeide de voorbije jaren uit tot de meest beamende en bruisende deel­gemeente van Dendermonde. “Verkén” bundelt en ondersteunt de positieve vibes van handelaars en ondernemers in Sint-­Gillis.

Als voorzitter kent Belfius­kantoorhouder Peter Meyers de geschiedenis van de orga­nisatie als geen ander. “In 1973 verenigden een aantal handelaars zich in het verzet tegen de komst van super­markten die de kleine mid­denstanders dreigden weg te concurreren. Toen nog onder de naam ‘Handelscentrum Sint-Gillis’. En sindsdien ble­ven wij de kritische stem en het luisterend oor voor de ‘commerçe’ van Sint-Gillis. Wij vertegenwoordigen vandaag nog steeds het merendeel van de lokale handelaars en ondernemers, maar zien door de verschuiving in het winkel­landschap steeds meer de dienstensector in de leden­portefeuille.”

Rikkert De Bruycker van Schoenen Moernaut en Fons Uyttenhove van Rijschool Traffix zijn misschien wel de grootste pleitbezorgers van Verkén. “Sint-Gillis is geen anonieme “doorrij gemeente”, wel een bruisende woon-en winkelplaats. We kennen al bij al weinig leegstand en tellen een aantal vernieuwde en vernieuwende handelszaken en sfeervolle horeca-adres­jes. Ook zijn we één van de weinige gemeenten met een cinema in de dorpskern, dat maakt ons uniek. De lokale handel is dus allesbehalve dood in Sint-Gillis. Daarom ook promoten wij continu de boodschap: shop local, enjoy local. We zijn zeker geen feestcomité maar organise­ren en ondersteunen regel­matig evenementen en acties waar alle Sint-Gillisse handelaars én hun klanten van meegenieten”, klinkt het bij de twee bestuursleden.

Daarnaast is Verkén vooral de belangenbehartiger van de handelszaken in Sint-Gil­lis. De organisatie vertegen­woordigt de leden bij Unizo en bij de Stedelijke Advies­raad voor Lokale Economie waar Elien Christiaens van broodjeszaak Menssana één van de drie vertegenwoordi­gers van de handelsorgani­satie is. “Ik voel respect bij de andere handelsorganisaties, dat er wordt geluisterd naar onze adviezen en initiatie­ven. Anderzijds vinden we dat het tijd wordt dat Sint-Gillis als volwaardige winkel­kern wordt aanzien.”
Vanuit zijn ervaring met de lo­kale besturen in andere ge­meenten waar Traffix een vestiging heeft bevestigt Fons Uyttenhove die stelling: “Deze kant van de viaduct dient meer gepromoot te worden om er te komen win­kelen én om hier een zaak te starten.”  “Ook vinden wij dat er eindelijk eens werk mag gemaakt worden van een goed mobiliteitsplan waarbij er voldoende parking wordt voorzien in het dorpshart. Dit is één van de pijnpunten die wij – op vraag van onze leden – al jaren aanklagen bij het stadsbestuur, voorlopig zon­der resultaat”, betreurt Rik­kert De Bruycker. “We blijven kritisch, maar op een posi­tieve manier!” geeft het en­thousiaste Verkén-team nog mee.

Ondernemers in Sint-Gillis die mee willen werken aan het boeiende project van Verkén kunnen steeds con­tact opnemen via info@verkensintgillis.be

(bron: Editie, Jaargang 17 – nummer 9 – november 2021)